lamppu

Sisäistä ennen kuin ulkoistat

Olen ulkoistamisen ja tehostamisen kannattaja. Mielestäni kaikki muu paitsi yrityksen ydinliiketoiminta kannattaa työntää ulkopuolisten ongelmaksi, jotta yritys voi keskittyä olennaisiin asioihin. On kuitenkin asioita, joita ei ikinä kannata ulkoistaa.

  • Strategian tulisi olla aina sinun hallussasi. Jos sinä et tiedä mihin suuntaan yritystäsi pitäisi viedä, ei sitä tiedä kukaan muukaan.
  • Rekrytointi on yrityksen tärkeimpiä ja riskialtteimpia toimintoja. Mitä pienempi yritys, sitä suurempi vaikutus yksittäisellä rekrytoinnilla on suhteessa yrityksen kokoon. Yrityksen alkuaikoina yksikin mätä omena kippaa koko korin, ja vastaavasti yksikin tähti nostaa koko yrityksen aivan uudelle tasolle.
  • Markkinointi liittyy vahvasti omaan visioosi. Jos et tiedä mitä yritykseltäsi haluat ja mikä yrityksen syy olemassaoloonsa on, ei sitä voi sujuvasti myöskään muille kommunikoida.
  • Myynnin ulkoistaminen on bisneksessä ihan sama asia kuin antaisit tilisi avainlukulistan jollekin ulkopuoliselle. Se joka hallitsee yrityksesi myyntiprosessia hallitsee yritystäsi.

Huomaatko tässä listassa mitään ihmeellistä? Aivan. Siinä ei ole mitään mainintaa yrityksesi avainkompetensseista, eli siitä mitä yrityksesi loppujen lopuksi tekee. Sen lisäksi että perusliiketoimintasi on luultavasti aika hyvin hanskassa, yrittäjänä sinun pitäisi käyttää aikaasi mieluummin noihin yllämainittuihin kuin sorvin ääressä huhkimiseen. Pelkkää päivätyötä suorittavan yrittäjän yritys ei ikinä kasva.

Näissä kaikissa osioissa on aivan fiksua käyttää alihankkijoita, kunhan langat pysyvät omissa käsissäsi. Esimerkiksi markkinoinnissa voi käyttää copywritereita ja graafikkoja, laskujen maksamisessa kirjanpitäjiä ja firman sisäisiä luottopelaajia, rekrytoinnissa rekrytointiyrityksiä ja myynnissäkin voit — tarpeen mukaan — ottaa mukaan ulkopuolisia. Tärkeintä näissä kaikissa on, että pidät langat tiukasti käsissäsi. Kun yrityksesi kasvaa isommaksi, et välttämättä voikaan osallistua jokaiseen rekrytointiin tai laskunmaksuun. Ne ovat kuitenkin asioita jotka täytyy hoitua sujuvasti firman sisällä.

Tunsin yrittäjän joka palkkasi yritykseensä uuden työntekijän. Yrittäjä oli luonteeltaan luottavainen ja hieman vastuuta väistelevä ihminen, ja hän antoi uudelle työntekijälle heti alkuun yhden yrityksen tärkeimmistä asiakkaista hoidettavaksi. Yrittäjä oli helpottunut, koska pystyi keskittymään uusiin asiakkuuksiin. Jossain vaiheessa asiakkaan työt kuitenkin alkoivat hiipua ja pian ne loppuivat kokonaan. Selvisi, että tuore työntekijä oli kieltäytynyt asiakkaan tilaustiedustelusta, koska hän itse ei halunnut opetella uutta teknologiaa. Asiakas otti vinkistä vaarin ja siirsi bisneksensä muualle.

Ulkoista kaikki minkä järkevästi voit, mutta älä ikinä päästä irti kriittisistä toiminnoista.