Kello joka muuttaa kaiken

Apple julkaisi odotetusti ensimmäisen älykellonsa, Apple Watchin. Kapine on Applelle tyypilliseen tapaansa hienosti muotoiltu, ja luultavasti on myös käytettävyydeltään samaa tasoa Applen muiden tuotteiden kanssa. Windows- ja Android-leirit (kyllä, sellaisia on valitettavasti edelleen olemassa) haukkuvat kellon teknisiä ominaisuuksia ja yksityiskohtia, ja missaavat jälleen pointin koko vempeleestä. Ja tietenkin muistetaan sanoa, että Apple ei taaskaan ole kehittänyt mitään uutta.*

Kyseessä ei ole kuitenkaan kello. Apple Watch on yhtä paljon kello kuin iPod oli mp3-soitin. Toki siinä on samoja ominaisuuksia kuin kellossa, ja varmastikin teknisessä mielessä se on melkein kopio muista vastaavista jo markkinoilla olevista tai markkinoille tulevista laittesta. Ne eivät ole olleet kuitenkaan riittävän haluttavia tavalliselle hipsterille. Apple on ikään kuin virallinen taho, joka antaa luvan pitää uutta tuotetyyppiä ‘coolina’.

Kello joka muuttaa kaiken

Apple Watchin isoin vaikutus on se, mitä pieni, puettava älylaite tulee tekemään yhteiskunnalle ja käyttäytymiskulttuurille. Augmented Reality (AR) on tulevaisuudessa kova juttu. Siihen liittyy läheisesti myös Internet of Things, ja näiden yhdistelmänä elämä muuttuu todella mielenkiintoiseksi. Itsestään ajavat autot ovat vielä pientä siihen verrattuna. Maltan tuskin odottaa seuraavaa vaihetta älylaitteiden kehityksessä.

Ja pieni disclaimer: Mielestäni Apple Watch on kokeilematta p*skaa. Se tuo jälleen yhden ylimääräisen häiriötekijän elämään, joka on muutenkin katkonaisempaa kuin koskaan aikaisemmin kaikenlaisten notifikaatioiden ja mikrohäiriöiden vuoksi. Sen lisäksi arvostan aivan liikaa omaa mekaanista kelloani.

*) Apple ei itse asiassa kehittele kauhean paljon uusia tuotteita – suurin osa Applen menestyksisä on ollut jonkun olemassa olevan tuotteen tai idean tekeminen paremmin ja käyttäjäystävälliseksi.

Liikeidea: kaunis Google Analytics app

Miltä kuulostaisi verkkopalvelu/applikaatio, jonka ainoana tehtävänä olisi näyttää jumalallisen kauniisti muotoiltuna Google Analyticsista yksi ainoa tavoitemittari? Kaikkien analytiikkasoftien ongelmana (ja KPI-mittarien määrittämisessä yleensäkin) on liian monen mittarin samanaikaisen seuraaminen. Toki mittareita voi olla lukuisia, mutta fiksussa bisneksessä on vain yksi mittari jota seurata – oli se sitten kävijämäärä (huono), konversio-% tai ostoskorihylkäysten määrä.

Google analytics App

Kaikki kirjoitukset löytyvät blogiarkistosta.