Mistä tunnistat väkevän viestin?

Jokaisen mielipidekirjoituksen tarkoitus on tavalla tai toisella herättää lukijoissa tunnereaktio. Silti hämmentävän usein keskinkertaisetkin kirjoitukset herättävät lukijoissa reaktioita kuten ”väkevä”, ”puhutteleva” tai ”syvällinen” – ilman että teksti olisi välttämättä mitään näistä.

Kommunikaatiossa on useita eri tasoja. Kuvitellaan, että kirjoittaja haluaa viestiä surunsa syvyyden mahdollisimman tehokkaasti. Otetaan esimerkki löysimmästä versiosta haastavimpaan:

”Vituttaa.”

Tämä on vähän alatyylinen, mutta toimii kaikille. Jokainen ymmärtää, että nyt on vähän huono olo, ja ehkä toinen voisi kaivata vaikka hymyä ja halia.

”Vituttaa kuin pientä oravaa, jolla on pähkinä jäässä.”

Sama humoristisella kulmalla, vähän kuvailevampana. Toimii yleensä sosiaalisessa mediassa.

”Olen surullinen.”

Ei niin alatyylinen kuin edellinen, mutta edelleen aika pintapuolinen raapaisu, joka ei kerro mitään tuskan syvyydestä.

”Itken.”

Tässä on jo mukana tekemistä. Kirjoittaja antaa ymmärtää, että hänellä on niin paha olo, että hän itkee. Vaikuttavuus riippuu siitä, miten hyvin lukija kirjoittajan tuntee, ja millaiset tunteet hänellä ovat kirjoittajaa kohtaan.

”Puhelimeni on liukas kyynelistä.”

Nyt ollaan jo melkein asian ytimessä. Lukija melkein tuntee, miten hankalaa kosketusnäytöllistä puhelinta on käyttää, jos se on kyynelistä liukas. Suru on melkein käsin kosketeltavaa.

”Minusta tuntuu samalta kuin sillon kun koirani kuoli.”

Aletaan lähestyä ahdistuspiikin huippua, mutta ei olla vielä ihan siellä.

[Seuraava lause ei ole herkimmille ja eläinrakkaille lukijoille!]

”Tuntuu samalta kuin silloin, kun isä tappoi koiranpentuni vasaralla.”

Tässä ei tarvitse arvailla miltä kirjoittajasta tuntuu. Tietenkään kaikkea viestintää ei kannata vetää överiksi ja alkaa heti maalailemaan hurmeisia näkymiä. Mutta kannattaa säästää ne kehusanat viestintään, joka oikeasti saa sydämen räjähtämään.

Viesti on vasta sitten väkevä, kun pala on kurkussa lukijalla, ei kirjoittajalla.

Liittyvät kirjoitukset:

  • Uusi kirjani (Älä yritä!) julkaistaan ensi vuonna. Mikä näistä kolmesta kannesta saisi juuri sinut ottamaan…

  • Meidän perheen joulun hajumaailmaan kuuluvat kuusipuun tuoksu, ripaus hyasinttia, paistetun piparin väkevänimelä aromi, kinkun vedet…

    Joulupuu on koristeltu… viiksilangalla
  • Moni aloittava yrittäjä ajattelee edelleenkin, että asiakkaat tulevat sisään heti, kun tuote tai palvelu on…

Kategoriat: Kirjoittaminen

Kiitos kun luet blogiani!

Olen Turun tylyin kasvuyrittäjä, kirjailija ja digiajan johtaja (tätä et varmasti tiennyt minusta). Kirjoitan tekoälystä, yrittämisestä ja johtamisesta. Kaikki aiheet ja kirjoitukset löytyvät arkistosta.

Liittymällä sähköpostilistalleni saat Verkkopalvelun ostajan oppaan ja pääset osaksi pientä sisäpiiriä. Tsekkaa myös muut kirjani. Olisi todella mahtavaa, jos seuraisit minua myös twitterissä!

Yrittäjä, oletko jumissa?

Yrittäminen on yksinäistä puuhaa. Ongelmien mittasuhteet karkaavat helposti käsistä. Harvoin ympäriltä löytyy ketään kokenutta yrittäjää, joka voisi auttaa kun ajatukset menevät solmuun ja huoli kovettuu vatsaan kiviseksi möykyksi. Miltä tuntuisi, jos saisit parissa tunnissa selkeyden mieltä (raa)vituttavaan ongelmaasi? Lue lisää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *