Piparkakkutalo

Onko yrityksesi kuin puoliksi pupellettu piparkakkutalo?

Herkut ovat heikkouteni. Myönnettäköön, piparkakut eivät varsinaisesti ole oma ykkösvalintani herkutteluun, mutta paremman puutteessa nekin menevät. Ei siis mitenkään yllättävää, että piparkakkutalo on meidän perheessä se viimeinen herkku, joka joulusta jää nurkkiin pyörimään.

Piparkakkutalon karu kääntöpuoli.

(En siis missään nimessä tunnusta syöneeni tätä piparkakkutaloa. Se oli ihan tuossa kunnossa kun löysin sen.)

Yritykset ovat nyt tuollaisia puoliksi pupellettuja piparkakkutaloja. Piparkakkutalo on teoriassa vielä pystyssä ja näyttää piparkakkutalolta, mutta vain oikeasta kulmasta katsottuna. Jos kurkkaa julkisivun taakse, sisällä on vain satunnaisia sokerimurusia.

Kiitos viime vuosien vaikeuksien, tavallisten yrityksien resurssit on nyt nakerrettu. On saatettu hakea ja saada koronatukea, on lopetettu lehtien tilauksia ja sopeutettu kustannuksia. Ihmisiä ahdistaa ja uuvuttaa. Tulevaisuus vaikuttaa synkeältä ja ankealta. Mutta entä jos tuntuu, että kaikki olennaiset kulut on karsittu ja mistään ei voi enää leikata? Mitä sitten voi tehdä?

Vastaus on ärsyttävän yksinkertainen.

Jos haluat yrityksesi ottavan taantumassa etumatkaa kilpailijoihin, yrityksesi täytyy keskittyä fanaattisesti perusasioihin ja innovoida nopeammin kuin kilpailijat.

Nousukauden aikana yritystä voi johtaa vasemmalla kädellä, koska kasvava kysyntä antaa anteeksi pienet ohjausvirheet. Taantuman tullessa yrityksissä täytyy kuitenkin keskittyä perusasioihin. Tiukempi talouskuri ja rajoitetummat resurssit pakottavat keskittymään olennaiseen ja tekemään asioita entistä paremmin. Ei ole enää varaa rönsyillä.

Taantuma on hyville yrityksille myös mahtava mahdollisuus. Enkä tarkoita mitään ällöpositiviista elämä on ihanaa ja naulaan tallaaminenkin on mahdollisuus -sönkötystä. Moni aikaa kestävä oivallus on nimittäin syntynyt juuri niukkuudesta ja vastoinkäymisistä. Esimerkiksi lean syntyi toisen maailmansodan jälkeen Japanissa, jossa resurssit olivat rajattuja. Kun ei ollut varaa pitää isoja varastoja ja hankkia asioita vain varmuuden vuoksi, tarvittiin uutta ajattelua. Niukkuudesta syntyi nerokkuutta.

Tilanne ei ole sen kummallisempi nytkään. Terveet yritykset tulevat ottamaan törkeää etumatkaa kilpailijoihin, kun taas vaikeuksissa rämpivät firmat tulevat kosahtamaan kassakriisiin.

Ennen kuin alat miettiä mitään innovointityöpajoja, ensimmäiseksi kannattaa selvittää, onko firmasi perusasiat kunnossa. Se onnistuu vastaamalla näihin kolmeen kysymykseen:

  1. Saisitko parempaa palkkaa, jos menisit kilpailijalle tekemään samaa työtä?
  2. Stressaisiko sinua vähemmän, jos olisit kilpailijallasi töissä?
  3. Saisitko sijoittamallesi euroille parempaa tuottoa esimerkiksi osakemarkkinoilta kuin omasta yrityksestäsi?

Jos vastasit kaikkiin "ei", firmasi on hyvässä hapessa. Jos taas vastasit jotain muuta, ota yhteyttä. Katsotaan, mitä asialle voidaan tehdä. Vielä kun asialle ehtii tehdä jotain.