notski

Varoittava esimerkki hämähäkeistä ja tuotteistamisesta

Suurin osa ihmisistä vihaa hämähäkkejä, tai ainakin kammoaa niitä sydämensä pohjasta. Toiset ihmiset taas sietävät niitä.

Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Koen hämyrit omalla tavallaan jopa hyödyllisiksi eläimiksi, koska hämikset syövät kaikenlaiset ärsyttävät pikkupörriäiset sisätiloista. Sen lisäksi hämähäkit ovat muistaakseni merkki siitä, että talossa ei ole hometta. Sehän on tietenkin hyvä asia.

Toki myönnän, että EHKÄ hämähäkkien nimeäminen on vähän liikaa. Meillä roikkui alakerrassa Erkki, Bertrand ja Jooseppi, kun taas yläkertaa asutti Juuso (en oikeasti tiedä niiden sukupuolia, mutta en usko että ne välittävät).

Hämähäkeissä on yksi ikävä sivuvaikutus.

Kaikki eivät nimittäin tykkää niistä. Vaimoni kuuluu erityisesti tähän joukkoon. Hänellä ei oikein riitä huumorintaju vipeltäviin karvajalkoihin, ja vaimon suosima vuorovaikutus hämähäkkien kanssa on jotain käärityn lehden ja liekinheittimen väliltä.

Olen siis joutunut kaikessa hiljaisuudessa vapauttamaan luontoon useammankin vipeltäjän.

Tässä kohtaa fiksumpi lukijani voi tietenkin miettiä, että mitenköhän hämähäkit oikein liittyvät tuotteistamiseen?

Ei ole mikään salaisuus, että olen pöllinyt tuotteistamisen mestari Jari Parantaiselta kaikki ideat mitä ei ole naulattu tai jeesusteipattu lattiaan. Tuotteistaminen on halvin, nopein ja fiksuin tapa parantaa asiantuntijayrityksen katteita. Tuotteistaminen on myös pelastanut pekonini niin monta kertaa, etten ole pysynyt enää edes laskuissa.

Syystäkin siis innostun herkästi tuotteistamisesta. Jos asiakas haluaa IHAN VÄLTTÄMÄTTÄ ostaa minulta jotain, ensimmäinen reaktioni on tietenkin myydä asiakkaalle sen mitä asiakas haluaa. Seuraava reaktioni on tuotteistaa kokonaisuus siltä istumalta fiksuksi ja helposti ostettavaksi paketiksi, ja sitten tarjota sitä muillekin.

Tämä on toiminutkin todella hyvin.

Mutta kaikkea voi olla liikaa. Kuten hämähäkkejä. Ja tuotteita. Varsinkin kun aikaa kuluu, haalistuvia tuotteita alkaa kasaantua nurkkiin. Mainonnan kohdentaminen hankaloituu. Homma hajoaa puuhasteluksi. Viestinnän kärki tylsyy.

Siispä tarjosin kirvestä omalle tuotevalikoimalleni, ja karsin tuotteet kolmeen napakkaan pakettiin. Osta omasi täältä.

Jos tuotteita on liikaa, on sama kuin tuotteita ei olisi ollenkaan.