Inkku näyttää kieltä.

Montako potentiaalista asiakasta olet tänään menettänyt?

Pelkään sosiaalista mediaa.

Ei, en pelkää, että some ryömisi yöllä sänkyni alta esiin (siellä luuhaa enimmäkseen koiramme "hänen ylhäisyytensä Ingrid Pilvipallero I") tai että sanoisin somessa jotain erityisen loukkaavaa.

Pelkään, että jonain päivänä sanon jotain liian suosittua. Jotain sellaista, joka saa suuret massat höhöttämään ja jakamaan kirjoitusta vedet silmissä.

Mutta miksi ihmeessä?

Koska jos saan suuren yleisön suosion jollain ajatuksella, luultavasti se olisi joko tylsä tai pahimmillaan paska kirjoitus juuri minulle merkityksellisimmän ihmisryhmän näkökulmasta. Minua ei esimerkiksi juurikaan jaksa kiinnostaa palkkatyöläisten mielipiteet yritystoiminnasta, mutta sen sijaan olen kiinnostunut yrittäjien fiiliksistä. He kuitenkin ovat niitä, jotka arjen hyvinvoinnin rakentavat. Ilman yrittäjiä täällä ei ole yhtään mitään.

Tämä poitti tuntuu aika usein unohtuvan kanssayrittäjiltäni, jotka selkeästi kuitenkin haluavat asiakkaikseen juuri toisia yrittäjiä. Törmään ilmiöön lähes päivittäin esimerkiksi linkkarissa. Ensiksi joku oman elämänsä supersankari postaa hauskan rekrytointiin, palkkaukseen tai johtamiseen liittyvän näpäytyksen ja somesuosiota alkaa sataa. Huomion hehkussa on kuitenkin helppo missata yksi olennainen asia, nimittäin asiakkaiden reaktiot.

Tai pikemminkin niiden puute.

Tuollaisessa tilanteessa on tietenkin helppo ajatella, että hiljaisuus ei haittaa. Kirjoittaja voi ajatella, että potentiaalinen asiakas ei ehkä huomannut postausta, tai että verkoston potentiaalisilla asiakkailla on sen verran hyvä huumorintaju, että mitään vahinkoa ei ole tapahtunut.

Virhe.

Somessa nimittäin ainoastaan määrällä on merkitystä. Tämä on iso ongelma sinun näkökulmastasi. Nimittäin ellet jostain syystä ole kuluttajabisneksessä, todelliset asiakkaasi ovat someverkostoissasi luultavasti vähemmistössä. Ja vaikka äänekkäin mölyapinaryhmä on harvoin kohderyhmääsi, samat mölyapinat levittävät kyllä viestiäsi norovirustakin nopeammin. Pahimmassa tapauksessa tyhmä läppä päätyy liian monen potentiaalisen asiakkaan näytölle ja tietätämättäsi sössit maineesi juuri siinä porukassa, joka tuo leivän pöytääsi.

Jos suuri somemassa jakaa ajatuksesi, sinun kannattaa olla todella, todella varuillasi. Olet luultavasti erkaantunut liian kauas asiakkaistasi, mutta et vain näe sitä itse.