nappaimisto

Tässäkö Facebookin tappaja?

Nämä sosiaalisen median platformit on jo niin nähty. Liity joukkoon, kutsu kaverit, jaa sisältöä, asenna ohjelma puhelimeen ja tadaa, sinulla on jälleen yksi uusi häiriötekijä lisää elämässäsi. Koska punaisia notifikaatioitahan ei ole koskaan liikaa.

Siksi en ollut erityisen innoissani, kun tutkassa piippasi jälleen uusi “seuraava Facebook”, Tsü (lausutaan “sue”). Tässä on kuitenkin jotain erityistä. En tiedä vielä mitä, mutta sen täytyy olla jotain todella hienoa, koska Facebook on päättänyt blokata koko kikkareen. Palvelun kirjautumissivulla onkin nyt tietenkin siksi enemmän ruuhkaa kuin marketin ämpärijonossa.

No, pienellä tiedonkaivelulla silmät laajenevat, hengitys tihenee ja kädet hikoavat. Kaltaiseni ahnas kapitalistikin tuntee pelonsekaista kunnioitusta palvelun superaivojen oivallukselle. Erilaiset toiminnallisuudet sikseen, olennaisinta koko palvelussa on ajatus siitä, että käyttäjän verkostolla ja tekemisillä on arvoa. Se mitä jaat, kommentoit ja teet on arvokasta myös taloudellisesti — ja siksi siitä kuuluukin maksaa myös kompensaatiota. Tässä kohtaa menee jännäksi. Palvelun ansaintamallissa nimittäin mainoksien tuotoista 90 % maksetaan sivuston käyttäjille (tai käyttäjän valitsemalle hyväntekeväisyyskohteelle) ja sivusto ottaa välistä kymmenyksen. Päräyttävä ajatus! Ei ihme jos FB:llä on vähän löysää housussa.

Ei muuta kuin liittymään! Klikkaa tästä ja sitten sivulta vihreää “Join”-nappia. Katsotaan muuttaako Tsü maailmaa.

Lue lisää: So, Tsu Me: Why Facebook Is Terrified of This Virtually Unknown Competitor and What It Could Mean For the Future of the Internet