Kassavirtakonsultti paljastaa bisneksesi valuviat

Pykiikö bisnes? Kassavirtalaskelma paljastaa valuviat

Olen saarnannut kassavirran kriittisyydestä niin kauan, että Suomen kovin tuotteistaja Jari Parantainen on antanut minulle lempinimen Janne ”Kassavirta” Jääskeläinen. Lisänimessä on vinha perä.

Ilman kassavirran fanaattista seuraamista firma soheltaa sokkona ja kerjää verta nenästään. Kassavirtalaskelma on tärkeämpi kuin budjetti, tulos ja tase yhteensä. Budjetti on vain toiveuni; tulos ja tase taas kertovat menneisyydestä.

Sen sijaan kassavirtalaskelma kertoo armottomasti, kuinka kauan firmalla on elinaikaa. Se kertoo eurolleen, miten perseellään asiat ovat. Se myös kertoo, milloin voi investoida ja kuinka paljon.

Moni kokenutkin yrittäjä puskee töitä niska limassa ja hirveällä hulinalla, mutta hommasta ei silti jää käteen muuta kuin pullopanttirahoja ja pahaa mieltä. Mutta miksi näin? Mikä on, kun firma ei toimi?

Syynä on tietenkin tulosvaje.

Tulos = tulot – menot.

Terve firma tuottaa aina tulosta. Jos tulot ovat suuremmat kuin menot, viivan alle jää tulosta. Tuolla tuloksella sitten voi tehdä kaikkea kivaa, kuten rahoittaa kasvua, säästää kassaa pahan päivän varalle tai maksaa muhkeita osinkoja. Puhtaasti omistajanäkökulmasta ajatellen firman tulisi tuottaa aina paremmin kuin pörssiin sijoittaminen. Firman tulosprosentin tulisi olla reippaasti yli 10 % silloinkin, kun maksat itsellesi kilpailukykyistä palkkaa. Jos näin ei ole, pulju kannattaa pistää pakettiin ja mennä kilpailijalle päivätöihin. Ylimääräiset massit voi sitten sijoittaa vaikka passiivisiin indeksirahastoihin.

Lisää tulosta jää viivan alle enemmän joko:

  1. nipistämällä menoja
  2. tai myymällä enemmän JA paremmalla katteella.

Jos firmalla menee päin prinkkalaa, nopeimmat ja tehokkaimmat korjausliikkeet löytyvät yleensä myynnin puolelta. Mitä enemmän firman ovipumppu laulaa, sitä enemmän on käteistäkin käytössä. Tyhmistä asioista säästämällä saadaan kyllä lisäaikaa, mutta pelkästään leikkaamalla ei yksikään firma ole kasvanut kukoistukseen. Siksi suosittelen yleensä ensimmäisenä tsekkaamaan myynnin tilanteen: tuotevalikoiman karsiminen ja napakka hinnankorotus parantavat firman tulosta yleensä jo yhdessä yössä.

Mikä kassavirtalaskelma?

Kassavirtalaskelma on tehokkain työkalu yrityksen vastuulliseen ja tulokselliseen johtamiseen. Se kertoo mistä rahaa tulee, minne sitä menee ja milloin. Kassavirtaprojektion avulla voit johtaa yritystäsi ammattilaisen ottein niin tyynellä säällä kuin myrskyn möyrytessäkin.

Kassavirtaprojektio
Kassavirtalaskelma kertoo kaunistelematta miten firmalla menee.

Kun kassavirta on tukevasti vihreällä (tulot ovat suuremmat kuin menot), positiivinen tulos seuraa perässä. Jos taas kassavirta on menossa punaiselle, edessä on vääjäämätön vararikko.