Kuva salilta. Kuvassa tanko ja levypainoja.

Tylsin toisto on yleensä se tärkein

Moni yrittäjä valittaa kiirettä ja työkuorman suuruutta, mihin on varmasti aihettakin. Firmassa kun on vaikka kuinka paljon asioita, joita pitää tehdä. Pitää vastailla asiakkaille, johtaa projekteja, hakea vessapaperia, torua törppöileviä työntekijöitä, keskustella kirjanpitäjän kanssa, istuskella kehityskeskusteluissa, tehdä markkinointia ja vaikka ties mitä.

Töitä on niin paljon, että pää hajoaa vähemmästäkin.

Mutta vaikka kalenteri olisi kuinka täynnä ja tekemisen meininki olisi kuinka kova, jossain on vikaa, jos hikoilu ja unettomat yöt eivät näy tulosrivillä. Moni yrittäjä raataa uskomattoman pitkää päivää, ilman että se näkyy yhtään missään.

Syynä on yhdeksän kertaa kymmenestä priorisoinnin puute. Kun kiire on posketon, sahataan tyypillisesti niin lujaa, ettei ehditä edes sahaa teroittaa.

Jos tilanteeseen kaipaa ryhtiliikettä, kannattaa jakaa päivän aikana tehtävät asiat karkeasti kolmeen ryhmään:

  1. Tästä saa rahaa nopeasti (laskujen lähetys, työn esteiden poistaminen muilta tai pienemmissä yrityksissä laskutettavan työn tekeminen itse).
  2. Tästä saa rahaa tulevaisuudessa (tarjouksien lähettäminen, asiakasyhteydenotot, myynti, markkinointi ja tuotteistus).
  3. Kaikki muu (esimerkiksi henkilöstöasiat, sekavat kehityshankkeet, yhteistyökuviot, verkostoituminen, brändimarkkinointi, puhelinmyyjien kanssa rupattelu, juoruaminen, somessa roikkuminen, palveluiden hankinta ja ostokset).

Kolmoskohdan asioita kannattaa tehdä vasta sitten, kun aikaa jää ykkös- ja kakkoskohdan asioilta.

Useimmat yrittäjät puskevat kuitenkin pää märkänä juuri kolmostason juttuja. Aikaa palaa yleensä siihen, että reagoidaan muiden aiheuttamiin turhiin keskeytyksiin. Toki esimerkiksi ihmisten väliset kriisit tulee ratkaista, mutta ellei joku ole kuollut tai saanut sairaskohtausta, laskujen ja tarjousten lähettämisen pitäisi aina mennä esimerkiksi henkilöstöasioiden edelle.

Miksi moni sitten pistää aikaa vähemmän tärkeisiin asioihin?

Syynä tähän erikoiseen käytökseen on tietenkin tylsistyminen. Harva nauttii laskujen ja tarjousten lähettämisestä. Mutta vaikka laskujen ja tarjousten lähettäminen voi olla tylsää, ne ovat firman kriittisimpiä hommia. Jos priorisoit mitä hyvänsä muuta noiden asioiden ohi, on turha valittaa, jos kassan kanssa on ongelmia.

Tunsitko piston sydämessäsi? Olisiko sinulla juuri nyt esimerkiksi jotain laskuja, joita voisit lähettää? Menepäs hoitamaan asia nyt saman tien, niin kassasi kiittää. 😄