Ankeat ajat antavat oivan tekosyyn tehdä asiat kunnolla
Ei hirveästi naurata, kun katsoo miten taloudessa menee. Yritysten investointihalukkuus on todella heikkoa ja kysyntä on muutenkin mollivoittoista. Vähemmästäkin sitä yrittäjänä masentuu. Mutta mitä hyvää lama-ajassa on?
Itselle tulee mieleen ainakin nämä kymmenen asiaa:
- Asiakas on taas kuningas. Kun jokaisesta asiakkaasta joutuu taistelemaan tosissaan, yritysten on pakko keskittyä tarjoamaan olennaista lisäarvoa. Pelkkä kädenlämpöinen vastuullisuuslätinä ei enää riitä, vaan yrityksellä täytyy olla myös jotain olennaista tarjottavaa ostajille.
- Turha tekeminen karsiutuu. Kun veronmaksajien kukkarosta tullut löysä raha katoaa, jää jäljelle vain tuotteet ja palvelut, joita joku oikeasti tarvitsee. Kun yritys tekee tuotteita ja palveluja todellisiin markkinatarpeisiin, ne pärjäävät paremmin myös kansainvälisessä kilpailussa.
- Heikot putoavat kyydistä. Tehottomasti johdetut firmat häviävät markkinoilta, ja vapautuvat asiakkaat siirtyvät niille, jotka osaavat pyörittää bisnestä järkevästi.
- Työkulttuuri tervehtyy. Puuhasteluroolit ja leppoistamisen haihattelut menettävät merkityksensä, kun realiteetit pakottavat keskittymään olennaiseen. Viime vuosikymmenet on menty ihmeellisessä leppoistamisen ja puuhastelun pilvilinnoissa. Työpaikoille on pesiytynyt tarpeettomia rooleja ja ihmisiä, joiden ainoa tehtävä on tehdä muiden ihmisten elämästä vaikeaa.
- Parempia tekijöitä löytyy. Hyvätkin työntekijätkin liikkuvat nyt herkemmin, ja työmarkkinoilla on enemmän osaamista tarjolla kuin nousukaudella.
- Asiakkaiden arvo ja merkitys kasvaa. Asiakkaita ei voi enää kohdella leväperäisesti, vaan jokainen asiakassuhde on hoidettava kunnolla. Vaikka tämä on tietenkin hyvä asia asiakkaiden näkökulmasta, se on hyvä asia myös yrityksille. Hyvin hoidetut asiakassuhteet kestävät pidempään.
- Pakko synnyttää innovaatioita. Kun rahaa ei ole, on löydettävä parempia tapoja tehdä samoja asioita. Resurssiniukkuus on aina ollut tehokkain innovaatioiden kiihdyttäjä. (Esimerkiksi lean on aikanaan syntynyt resurssiniukkuudesta). Pakko on tässäkin asiassa paras muusa.
- Markkinoinnilla on merkittävämpi rooli. Kun muut säästävät näkyvyydestä, markkinoiva yritys saa helpommin markkinaosuutta halvemmalla.
- Myynti erottelee menestyjät möllöttäjistä. Kauppaa ei enää synny odottamalla, vaan vain ne, jotka oikeasti myyvät, pärjäävät. Muut joutuvat vaihtamaan alaa.
- Poliitikoille tulee painetta sääntelyn purkamiseen ja yrittämisen helpottamiseen. Pääsääntöisesti poliitikkoja ei yrittäjien hyvinvointi kiinnosta hevonv*ttuakaan, mutta rahavirtojen hyytyessä alkaa kiinnostaa.
Lama on tietenkin kokonaisuutena hanurista. Yksittäisenä yrittäjänä et voi kuitenkaan vaikuttaa tilanteeseen oikeastaan mitenkään, joten on parempi vain keskittyä siihen, mihin voit omalta osaltasi vaikuttaa. Ja se tarkoittaa samaa kuin ihmiskunnan alkuajoista saakka: ole yhteisöllesi arvokas resurssi, joka tuottaa enemmän lisäarvoa kuin mitä kulutat.
Ankeat ajat auttavat löytämään yrityksesi menestyksen ytimen.