Tehdäänkö tästä paras loppuvuosi?
Tiedän tiedän. Loma on loppumassa ja työt alkavat. Asiakasprojektit lähenevät, työpaikalle pitäisi mennä ja sähköpostilaatikkokin alkaa taas turvota kuin pullataikina. Helteinen kesä on tehnyt tehtävänsä ja sait ehkä jo päästettyä työasioista irti. Nyt pitää kuitenkin aloittaa jostain, mutta mistä?
Voit tietenkin tehdä niin kuin aina ennenkin eli alkaa sammutella tulipaloja sitä mukaa kun niitä syttyy. Tai sitten voit analysoida bisneksesi kehittämäni Tulostulva® T5-mallin läpi. Se on jaettu viiteen olennaiseen osaan:
- Tilannekuva
- Talous
- Tuote
- Tuotanto
- Tekijät
Ensimmäinen ja olennainen asia on tilannekuva. Onko sinulla selkeä käsitys siitä, missä tilanteessa olet? Onko toimialalla näkyvissä selkeää trendiä, johon täytyy reagoida? Miten AI-kehitys vaikuttaa yritykseesi ja asiakkaisiisi? Onko asiaan reagoitu? Onko se ollut riittävää? Mitä kilpailijat tekevät juuri nyt?
Toinen kohta on talous. Riittääkö sinulla raha, entä yritykselläsi? Miten kassavirta voi? Mihin asti yrityksen rahat riittävät? Tiedätkö, mikä on yrityksesi tulosajuri? Tiedätkö sekä tuote-, asiakas- että työntekijäkohtaisen kannattavuuden? Jos et, mikä estää? Laskutetaanko yrityksessä työt riittävän nopeasti vai kasaantuuko laskutettavaa epäselvien prosessien, kiireen tai muiden esteiden vuoksi? Mitä esteitä ne ovat? Mitä niiden poistaminen vaatisi?
Kolmas kohta on tuote. Mitä yrityksesi sitten asiakkaille myykään, sitä täytyy myydä ja markkinoida. Ymmärtävätkö asiakkaat, mitä tuotteesi tai palvelusi tekee, minkä ongelman se ratkaisee? Onko markkinointisi mitäänsanomatonta lässytystä vai kehuvatko asiakkaat sitä vuolaasti? Tuleeko liidejä riittävästi? Ovatko ne riittävän laadukkaita? Ymmärtääkö asiakkaasi, miten tuotteesi ja palvelusi eroavat kilpailijoiden vastaavista?
Neljäs kohta on tuotanto. On aivan sama, miten hyvä tuote tai palvelu on, jos tuotanto ei ole järjestetty fiksusti. Ovatko tuotantoprosessit selkeitä ja mitattavia? Kuka vastaa projektinjohdosta? Ovatko asiakkaat tyytyväisiä toimitusaikoihin ja laatuun? Onko kaikkien laskutusaste tiedossa ja seurataanko sitä aktiivisesti? Mitkä ovat tuotannon pullonkaulat? Ollaanko teknisesti kilpailijoita jäljessä vai edessä?
Viides kohta on tietenkin tekijät. Miten ihmiset voivat? Entä sinä itse? Pääsevätkö kaikki ihmiset käyttämään työssä vahvuuksiaan? Onko yritys hyvä työpaikka? Saavatko kaikki työstä palautetta ja kannustusta? Onko joukossa ihmisiä, joita siellä ei pitäisi olla? Jos näin on, kannattaa hankkiutua mädistä omenoista mahdollisimman nopeasti eroon, ettei koko syksy ja talvi mene turhaan hampaita kiristellen. Irtisanominen ei ole halpaa, mutta tuottamattomien työntekijöiden pitäminen on vielä kalliimpaa.
Vastaamalla kysymyksiin raivorehellisesti pystyt saamaan pikaisesti todellisen kuvan siitä, miten hyvin yrityksesi toiminta on järjestetty. Jos johonkin kohtaan vastaaminen on vaikeaa tai mahdotonta, se on merkki selkeästä kehityskohteesta.