Haluatko välttää kortiston tai konkurssin? Lue tämä.

Haluatko välttää kortiston tai konkurssin? Lue tämä.

Piilaaksossa pistetään jengiä pihalle melkoista vauhtia. Virallinen virsi on, että yritykset haluavat "parantaa kannattavuuttaan." Todellinen syy tietenkin on, että IT-alan isoihin jättiläisiin on pesiytynyt sellainen määrä organisatorista läskiä, että pieni tehosiivous olisi ollut edessä kuitenkin ennen pitkää. Nyt tuli vain hyvä tilaisuus karsia jengiä ilman isompaa PR-riskiä, kun kaikki muutkin tekevät niin.

Mitä IT-alalla tapahtuu nyt, tapahtuu pian muuallakin.

Tavalliselle tallukalle voi olla sivusta seuratessa hankala ymmärtää, miksi joku saa kenkää ja joku toinen ei. Syy on kuitenkin hyvin yksinkertainen: ankeina aikoina pihalle lentävät ensimmäiseksi vaikeimmat valittajat ja seuraavaksi perässä seuraavat alisuoriutujat. Vasta noiden jälkeen aletaan leikata muista työpaikoista – ja silloinkin vasta jos on aivan pakko.

Mutta mikä sitten suojelee esimerkiksi työntekijää tehokkaimmin kortistolta?

Koska kenkää saavat ensimmäiseksi vaikeat ja tarpeettomat työntekijät, kannattaa tietenkin huolehtia, ettei ole siinä porukassa. Täytyy siis olla vähemmän vaikea tai enemmän tarpeellinen työntekijä, mieluiten molempia. Kivan työntekijän rima on onneksi melko matalalla, mutta millainen sitten on tarpeellinen työntekijä?

"Follow the money"

On tasan kolme roolia, joita firmoissa oikeasti tarvitaan:

  1. työn hankkija (hankkii asiakkaat),
  2. työn organisoija (johtaa ihmisiä ja priorisoi työkuormaa) ja
  3. työn tekijä (suunnittelee ja/tai tekee työn).

Kaikki muut roolit ovat enemmän tai vähemmän tukirooleja, tai sitten niitä ei oikeasti tarvita.

Jos siis haluat olla todella korvaamaton, sinun täytyy joko tuoda firmaan rahaa, osata johtaa ihmisiä hyvin tai tehdä työsi hyvin. Eikä sinun välttämättä tarvitse olla työssäsi edes firman paras – riittää, kunhan et ole siellä alimmassa kolmanneksessa.

Sama pätee tietenkin myös yrityksiin.

Mikäli yrityksesi ei auta asiakkaita käärimään lisää pätäkkää, auta asiakasta johtamaan yritystään tehokkaammin tai tarjoa asiakkaalle työntekoa tehostavia ratkaisuja, yrityksesi pääsee luultavasti pian protestilistalle.

Jos nyt olet huomannut, etteivät yrityksesi palvelut tai tuotteet käy kaupaksi yhtä hyvin kuin esimerkiksi pari vuotta sitten, kannattaa pysähtyä hetkeksi peilin eteen. Ovatko firmasi tuotteet ja palvelut oikeasti kriittisiä asiakkaillesi? Jos ovat, erotutko selkeästi kilpailijoista eduksesi?

Jos vastasit molempiin kysymyksiin "ei", kannattaa varmaan pistää tarpeetonta väkeä pihalle. Tiedätkin jo, mistä päästä aloittaa.