"Milloin" on tärkeämpi kuin "mitä" tai "miten"

"Milloin" on tärkeämpi kuin "mitä" tai "miten"

Moni menestynyt yrittäjä ajattelee useimmiten olevansa menestynyt siksi, että on tehnyt oikeita asioita. Näin tietenkin on, mutta kaikkein olennaisin menestymisen aspekti puuttuu.

Olen tehnyt elämässäni monta oivallusta, joiden avulla olisin voinut kääriä melkoisen määrän massia. En mene ihan kaikkiin yksityiskohtiin, mutta yksi esimerkki on AI. Näin omasta mielestäni varsin selkeästi, että teknologinen kehitys oli riittävässä pisteessä merkittäville läpimurroille. Olin kuitenkin ainakin 8 vuotta etuajassa (kirjoituksia aiheesta: 1, 2 ja 3). Olin toki käpistellyt neuroverkkojen parissa jo aikaisemminkin, mutta tuolloin olin täysin vakuuttunut siitä, että AI läpimurto oli lähellä.

Noh, olin väärässä.

Olennaista tuossa pointissa ei ollut AI. Olennaista oli ilmiön hyödyntämisen aikaikkuna. Olin oikean asian äärellä, mutta liian ajoissa. Eikä kerta todellakaan ollut ensimmäinen.

Kyse ei ole pelkästään makrotason ilmiöstä. Sama pätee ihan paikallisella tasolla meidän omassa elämässämme. Voit tehdä yrityksessäsi ihan oikeita asioita, mutta sitäkin tärkeämpää on yrittää optimoida oikea hetki tekemiselle. Isoimmat yritysten ongelmat syntyvät useimmiten siitä, että yrityksissä tehdään asioita liian aikaisin.

Muutama esimerkki:

  • Jos yrityksessäsi työskentelee reippaasti alle 20 henkeä, on ihan turhaa miettiä vielä mitään isompia johtamisjärjestelmiä tai esimerkiksi OKR käyttöönottoa. Liian järeitä työkaluja ja aivan liian aikaisessa vaiheessa. Järkevämpää on kohdata ihmiset ihmisinä ja huolehtia siitä, että sinulla on riittävästi kahdenkeskistä naama-aikaa kaikkien kanssa.
  • Jos yrityksesi on kasvanut siihen pisteeseen, että firman kassaan alkaa kertyä rahaa omistajien palkan lisäksi, on liian myöhäistä miettiä osakassopimuksia. Ne olisi pitänyt tehdä jo alussa. Nyt niiden tekeminen on hankalampaa ja prosessi luultavasti aiheuttaa kitkaa.
  • Jos asiantuntijayrityksesi liikevaihto on puoli miljoonaa tai alle, en välttämättä vielä palkkaisi myyjää. Pienen asiantuntijayrityksen yrittäjän pitää pystyä hanskaamaan tuon kokoisen yrityksen myynti ihan itsekseen. Jos täyspäiväisen lisämyyjän ottaa mukaan kuvioon liian aikaisessa vaiheessa, organisaatio ei välttämättä jaksa kannatella kahden myyjän tuomaa työkuormaa.
  • Jos on liikkeellä bisnesidean kanssa liian ajoissa, ei ole yleisöä tai asiakkaita. Jos on liikkeellä liian myöhässä, markkinat ovat jo saturoituneet ja erottautuminen voi olla mahdotonta.

Esimerkkejä toki on enemmänkin, mutta saat varmasti kiinni, mitä tarkoitan. Asioilla on oma aktiivinen aikaikkunansa. Jekku onkin yrittää löytää se oikea hetki. Yleensä hyvä hetki toimia on se, kun vähän hirvittää mutta itse kuitenkin näet bisnescasen aivan kirkkaana mielessäsi.