Tiedätkö miten hyvä yrittäjä olet – vastaukset

Koska olet tietenkin utelias, keräsin tälle sivustolle testin vastaukset ja selitykset. Kysymyksiin voi vastata oikein (✅), melkein oikein (🫤) tai aivan metsään (🚫).

Kysymys 1: raha

Mikä näistä kertoo kaikkein varmimmin, miten pitkäksi aikaa yrityksen rahat riittävät?

Raha.

🚫 A. Tuloslaskelma
Tuloslaskelma on kirjanpidollinen kannattavuuslaskelma, josta näkee yrityksen tietyn ajanjakson tuotot ja menot eli kuinka paljon yritys on tuottanut voittoa tai tappiota. Vaikka tuloslaskelma kertoo kyllä paljon todella tärkeitä asioita, se ei kerro yhtään mitään siitä, paljonko firmasi tilillä on rahaa – tai miten pitkään raha riittää.

🚫 B. Tase
Tase kertoo poikkileikkauksen yrityksen taloudesta tiettynä ajanhetkenä: se kertoo mihin pääoma on sitoutunut, mistä se on tulossa ja minne se on menossa (yrityksen omaisuus ja velkojen määrä). Jos olet aloittava yrittäjä, et tee tasetiedolla oikeastaan yhtään mitään. Taseen tärkein seurattava tieto on oma pääoma, jonka pitäisi olla mieluusti muhkeasti plussalla. Vaikka tase on tärkeä taloushallinnon dokumentti, sekään ei kerro miten pitkäksi aikaa rahat riittävät.

C. Kassavirtaennuste
Kyllä, oikea vastaus. Kassavirtaennuste kertoo, miten pitkään firmasi nenä pysyy pinnalla. Voit ladata itsellesi ilmaiseksi kassavirtapohjan tästä. Olen sen lisäksi kirjoittanut kassavirran tärkeydestä enemmänkin esimerkiksi näissä kirjoituksissa:

🚫 D. Limiitti
Limiitti eli limiittiluotto on periaatteessa laina, josta sovitaan pankin kanssa. Se on eräänlainen turvaraja, joka antaa tilin saldon mennä hetkellisesti miinukselle limiitin verran. Vaikka limiitti ei suoraan kerro kuinka pitkäksi aikaa rahat riittävät, se on hyödyllinen työkalu taloudenhallintaan silloin, jos yrityksesi toimiala on syklistä.

Kysymys 2: isot asiakkaat

Rahat ovat tiukalla. Kuin ihmeen kaupalla yhteyttä ottaa asiakas, joka haluaa ostaa firmaltasi ison projektin. Projekti on kaksi kertaa suurempi kuin normaalisti ja siinä tehdään asioita jotka ovat firman osaamisalueen ylärajoilla. Koska projekti ja asiakas on iso, asiakas laittaa kaupan ehdoksi tavallista pienemmän tuntihinnan ja pidemmän maksuehdon. Mitä teet?

Big Problem.

🚫 A. Otan tietenkin kaupan vastaan. Iso kasa massia on pelastus!
Virhe. Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa on houkutus ottaa isompia kauppoja vastaan, mutta jos ehdot ja hinta ovat huonompia kuin normaalisti, päädyt todella merkittäviin vaikeuksiin kun ongelmat kertautuvat. Minkään tuotteen tai palvelun tekeminen ei nimittäin ole ilmaista. Moni firma on mennyt konkurssiin vain sillä, että liian iso tilaus ja möhköt maksuehdot johtivat yrityksen kippaavaan kassakriisiin. Pahin on kuitenkin vaihtoehtokustannus: jos firmasi tekijät on sidottu isoon (ja huonompikatteiseen projektiin), et pysty enää ottamaan pienempiä (ja kannattavampia) caseja samaan aikaan. Menetät siis huonon valinnan vuoksi näiden erotuksen.

B. Yritän neuvotella paremmat maksuehdot.
Oikein. Jos keikka on muutoin mahdollista tehdä, sen ehdot ja hinta kannattaa yrittää neuvotella kohdilleen. Jos projekti on osaamisalueen ylärajoilla, siihen liittyy aina merkittäviä riskejä, ja tämän täytyisi näkyä myös hinnassa.

🫤 C. Kieltäydyn kohteliaasti kaupasta.
No, voihan niinkin toki tehdä. Ensin kuitenkin kannattaa yrittää saada maksuehdot vähintään sille tasolle mitä muissakin kaupoissa on. Jos tämä ei onnistu, sitten kannattaa passata iso ja kannattamaton keikka kilpailijoiden kiusaksi.

Kysymys 3: rekrytointi

Saat työpaikkaan paljon hyviä hakemuksia. Karsittuasi suurimman osan hakijoista päädyt haastattelussa valitsemaan kahden ihmisen välillä. Haastattelujen jälkeen et kuitenkaan osaa vieläkään päättää, kumpi on parempi. Mitä teet?

Recruit.

🫤 A. Etsin Googlesta parhaat erikoiset kysymykset, joita muualla maailmassa käytetään työnhakutilanteessa.
Voihan niin toki tehdä, mutta ei se fiksua ole. Ensinnäkin, lainsäädäntö vaihtelee merkittävästi maiden välillä ja toisekseen, typerillä kysymyksillä saat vain outoja katseita – et arvonsa tuntevia ammattilaisia. Pahimmillaan päädyt Jodeliin naurunaiheeksi.

🚫 B. Katson LinkedInistä hakijoiden työpaikat ja soitan kyseisten yritysten toimitusjohtajille. Onhan todella tärkeä selvittää, millainen ihminen on on ollut oikeasti työssään.
🛑 Aivan vitun laitonta!🛑 Jos työnhakija ei ole selkeästi antanut lupaa ottaa yhteyttä edelliseen työpaikkaan, et saa niin tehdä. Toivottavasti et jää kiinni, ja muista seuraavalla kerralla kysyä erikseen lupa.

C. Otan haastatteluun mukaan firmastani ihmisen, jonka kanssa työntekijä tulisi työskentelemään ja teen päätöksen yhdessä tämän ihmisen kanssa.
This is the way. Vaikka sinulla olisi kuinka hyvä intuitio ja osaa lukea ihmisiä, saatat helposti sokeutua haastattelutilanteessa. Siksi suosittelen, että käyttäisit rekrytoinnissa apua Core Values -metodia (se on avattu kirjoittamassani kirjassa sivulla 130-132). Kun haastattelijoita on useampia, toiset huomaavat helposti sellaiset asiat mitä sinä et välttämättä huomannut. Sen lisäksi kannattaa vielä varmistaa, että olet palkkaamassa ihmistä oikeaan rooliin ja tarpeeseen.

Kysymys 4: laskuttaminen

Töissä on todella kiire, ja hommia pitää huhkia hullun lailla. Hyvä jos ehtii kotona käydä kääntymässä. Samalla kuitenkin pitäisi muistaa lähettää asiakkaille laskuja. Miten toimit?

Jim Carrey typing fast.

🚫 A. Laskut ehtii lähettämään myöhemminkin. Tilatut ja tehdyt työthän ovat vähän niinkuin laittaisi rahaa pankkiin!
Eieiei. Raha on rahaa vasta, kun se on pankkitilillä. Kaikkein typerintä on jättää laskut lähettämättä jo tehdyistä töistä. Mikään ei nimittäin takaa sitä, että asiakasyrityksesi taloudellinen tilanne pysyisi samanlaisena vielä viikon tai kuukauden kuluttua. Tai kuten erään kerran, kun tilasin lattianhionnan, yrittäjä lähetti laskun vuoden kuluttua työn tekemisestä. Ei siinä mitään järkeä yrityksen näkökulmasta ollut, mutta minulle se oli ilmaista maksuaikaa.

B. Laskut lähtee, vaikka olisi pää kainalossa. Raha on rahaa vasta kun se on tilillä.
Oikein.

🫤 C. Kerran kuukaudessa riittää aivan hyvin.
Valitettavasti ei riitä, katso kohta A. Jos laskutat liian hitaasti (ja kyllä, kerran kuukaudessa on asiantuntijayrityksissä erityisesti liian hitaasti), raha makaa tarpeettomasti asiakkaiden pankkitilillä. Toimit ikään kuin asiakkaidesi pankkina. Kun työ on tehty sovitulla tasolla, se kannattaa laskuttaa viimeistään saman viikon perjantaina.

Kysymys 5: priorisointi

Kiire on älytön. Kirjanpitäjältäsi tulee sähköposti, että firman rahat ovat loppumassa. Samaan aikaan saat kiukkuisen tekstiviestin firman tärkeimmältä asiakkaalta, ja tiedät, että iso projekti on nyt katkolla. Juuri kun olet miettimässä mitä tehdä, huoneeseesi paukahtaa työntekijä itku kurkussa ja näet että nyt on saikku lähellä. Mikä on tärkeintä tehdä ensin?

Stanley from Office, crying.

Tämä on vähän kompakysymys. Kaikki vastaukset ovat periaatteessa oikein, mutta käytännössä järjestyksellä on väliä.

🫤 A. Vastata tärkeimmälle asiakkaalle.
Kuulostaa vakavalta. Jos luurissasi ei ole sataa vastaamatonta soittoa, näistä vaihtoehdoista valittaessa se ei ole kuitenkaan kiireellisiin.

B. Työntekijän tilanne pitää tarkistaa ensin.
Juuri näin. Firmasi selviytymisen kannalta kassan tyhjeneminen on esimerkiksi iso ongelma, mutta sitä ehdit miettimään vaikka illalla. Jos työntekijä on romahtamispisteessä, sinun täytyy selvittää ensin mistä on kysymys. Ihmiset tulevat aina ensin, capiche?

🫤 C. Ensimmäiseksi pitää tsekata kassan tilanne.
Tykkään siitä miten ajattelet, ja tiedät selkeästi mikä on yrityksen selviytymisen kannalta kriittistä. Sait bonuspisteen!

Kysymys 6: omat ja yhtiön rahat

Firman kassassa on kivasti pätäkkää, mutta yksityistalouden puolella on vähän tiukkaa ja lapsesi syntymäpäivä on tulossa. Mitä teet?

Kitten with money.

A. Maksan itselleni lisää palkkaa ja huolehdin ettei verokortin raja ylity.
Kyllä. Kannattaa alusta saakka opetella siihen, että omat ja firman rahat eivät mene sekaisin. Tällä tavalla säästyt paljolta peppukivulta myöhemmin.

🚫 B. Ostan lapselle pleikkarin firman rahoilla. Sehän on elektroniikkaa.
No ei. Miksi sulle edes tuli mieleen, että tämä vaihtoehto on järkevä? Kiva sitten selitellä verotarkastuksessa, miten joku kotona makaava pleikkari liittyy esimerkiksi ohjelmistoliiketoimintaan.

🫤 C. Teen firmassa välitilinpäätöksen ja nostan osinkoa.
Voihan niinkin tehdä, mutta ei se ole firman resurssien järkevintä käyttöä. Välitilinpäätöksistä ja osinkojen nostamisesta tulee aina oma säätönsä – vähintään joudut kirjoittelemaan pöytäkirjoja ja käyttämään aikaa kirjanpitäjäsi kanssa kommunikointiin, joka sekään ei ole ilmaista. Käytä aikaasi fiksummin.

Kysymys 7: asiakkaiden maksukyky

Firmalla on asiakas, joka on hyvä puhumaan. Laskut ovat olleet välillä myöhässä, mutta niille on aina löytynyt hyvä selitys. Nyt rästissä on kaksi laskua, ja asiakas yrittää neuvotella vielä maksuaikaa kolmannellekin. Projekti on loppusuoralla.

Throw money away.

🫤 A. Pistät laskut perintään etkä enää vastaa asiakkaan viesteihin.
Aika rajua. Tässä on aika iso riski sille, että et näe rahojasi ja että projekti ei valmistu ja kaikki rahat menevät hukkaan.

B. Kerrot asiakkaalle, että työt ovat jäissä siihen saakka, että edelliset laskut on kokonaisuudessaan maksettu.
Kyllä, tämä yleensä toimii kaikkein parhaiten. Asiakkailla on vaikeissa taloudellisissa tilanteissa tapana pihdata rahaa niiltä, jotka ovat kaikkein kilteimpiä. Jos et yhtään pidä omista rajoistasi ja rahoistasi huolta, päädyt hyväksikäytetyksi. Jos jostain on sovittu, siitä tulee pitää kiinni – ja tämä koskee myös sovittuja maksuja.

🚫 C. Joustat tälläkin kertaa. Kyllähän ihmisen sanaan pitää luottaa.
Tämä saattoi pitää paikkansa joskus kuvitellussa menneisyydessä. On ihan ok noudattaa periaatteita omassa toiminnassaan, mutta on sinisilmäistä olettaa, että kaikki muutkin toimivat samalla tavalla. Jos annat asiakkaan istua sinun rahojesi päällä ilman mitään seurauksia, ei kannata sitten ihmetellä, jos rahat jäävät asiakkaalle pysyvästi.

Kysymys 8: asiakkaiden priorisointi

Firmassasi on keskitetty asiakaspalautteiden keräykseen tarkoitettu kanava. Missä järjestyksessä asiakkaita palvellaan?

Yelling in the phone.

🫤 A. Palautteet käsitellään siinä järjestyksessä kun asiakaspalvelija haluaa. Asiantuntijat ovat itseohjautuvia, joten he varmasti tietävät parhaiten.
Hah! Kaunis ajatus, mutta kukaan joka on ikinä johtanut eläviä ja hengittäviä ihmisiä tietää, että itseohjautuvuus on suuri vitsi. Joiltain se onnistuu, mutta ei läheskään kaikilta. Priorisointi ja johtaminen on palvelu, johon työntekijöillä on oikeus.

🚫 B. Se kenellä on isoin tuska hoidetaan ensin. Jos joku kiroilee sähköpostissa, se tarkoittaa että asiakkaalla on iso ongelma ja siksi sen hoitaminen on kriittistä.
Jos palkitset huonosti käyttäytyvät asiakkaat, saat lisää sitä mitä siedät. Jos huutamalla pääsee jonon ohi, kiltit ja mukavat asiakkaat jäävät palvelematta, ja vievät euronsa jossain vaiheessa muualle. Oma periaatteeni on, että huutamalla pääsee jonon perälle ja m*lkuille asiakkaille annetaan kenkää.

C. Palautteet käsitellään saapumisjärjestyksessä (first in, first out). Tällä tavalla jonoon ei pääse jumahtamaan sellaisia palautteita, joita kukaan ei halua hoitaa.
Oikein. Kun tikettejä tai yhteenottoja kasaantuu satojen kappaleiden päivävauhtia, niiden käsittelyyn täytyy olla selkeät säännöt. Muuten ihmiset ottavat jonosta ne työt, joiden tekeminen tuntuu mukavimmalta. Se taas ei ole juuri koskaan yrityksen etu. Tehokkain metodi on FIFO (first in, first out). Tällä tavoin estetään vaikeiden tapausten maatuminen jonojen pohjalle.

Kysymys 9: hinnat

Olet saanut palautetta, että firman sivuilta on hankala saada käsitystä siitä, miten paljon tuotteet ja palvelut maksavat ja mitä hinnat sisältävät.

Ron Swanson from Office throwing computer to trash.

🫤 A. Laitan hinnat selkeästi esille firman verkkosivustolle.
Hyvä alku! Hintojen esille laittamista ei kannata pelätä, mutta se ei valitettavasti vielä riitä.

🚫 B. En laita hintoja mihinkään, ja yritän mahdollisimman pitkään pitäytyä hintatiedon antamisesta asiakkaalle. Ei voi tietää onko yhteydenottaja asiakas vai tietoja kalasteleva kilpailija.
Kannattaa sitten varmaan piilottaa sivutkin kokonaan, etteivät kilpailijat vaan löydä niitä.

C. Tuotteistan palvelut selkeästi siten, että asiakas ymmärtää mitä palvelut sisältävät ja paljonko ne maksavat.
Oikein! Kun palvelut on tuotteistettu fiksusti ja asiakas ymmärtää selkeästi mitä on ostamassa ja mihin hintaan, verkkopalvelusi toimii kuten pitääkin. Yrityksen verkkopalvelu kannattaa rakentaa aina siten, että se käy järkeen asiakkaallesi.

Kysymys 10: irtisanominen

Firmalla on vaikea paikka. Asiakkaat eivät enää osta tuotetta tai palvelua kuten ennen, ja näet että selkeästi kysyntä on pysyvästi vähentynyt. Mitä teet?

You are all fired.

🚫 A. Odotat että tilanne oikenee itsestään. Onhan näitä kysyntäkuoppia nähty ennenkin.
Jos happi loppuu, ei tilanne odottamalla parane. Jos markkinatilanteessa on tapahtunut selkeitä muutoksia, ei kannata jäädä paikoilleen makaamaan. Karkeasti yleistettynä ylireagointikin on parempaa kuin ei reagointia lainkaan. Vaikka talous onkin syklistä ja tilanteet yleensä palaavat jotenkin keskitasolle vuosien kuluessa, harvalla yrityksellä on kassaa ja staminaa odotella useita vuosia tilanteiden korjautumista.

B. Lomautan ylimääräiset ihmiset ja laitetaan firmassa kuumeisesti kehityspipo päähän että voidaan löytää uusia tuoteavauksia.
Kyllä. Jos tilanne on selkeästi väliaikainen, tarpeettomat ihmiset kannattaa lomauttaa saman tien eikä jäädä odottelemaan, että tilanne paranee. Kannattaa toimia yleensä vielä silloin kun kassassa on pelivaraa. Kun rahat loppuvat totaalisesti, ei voi enää palkata edes ulkopuolista apua. Kun tarjooma on selkeä, tuote toimii ja markkinoilla alkaa olla edes hieman imua, sitten kannattaa laittaa lisää markkinointiin ja mainontaan.

🫤 C. Laitan markkinointiin rahaa entistä aggressiivisemmin. Kyllä se markkina tottelee kun raha puhuu.
Tykkään tavastasi ajatella, mutta se ei ole kuitenkaan ensimmäinen asia hoidettavaksi. Markkinointi on tärkeää, mutta jos et tiedä mitä tuotetta tai palvelua kannattaa painaa markkinoille, ei kaikkea kannata sokeasti markkinoidakaan.

Mitä seuraavaksi?

Jos tykkäsit testistä, olet melko varmasti hengenheimolainen ja sinua saattaa kiinnostaa nämäkin postaukseni:

Megapostaus! Näin kampeat yrityksesi kuilun partaalta kuninkuusluokkaan
Varoitus: Tämä kirjoitus on JÄÄTÄVÄN pitkä. Jos takalistosi vain kestää, pystyt nyt lukaisemaan kaikki tähän mennessä julkaisemani olennaiset yritysaiheiset ohjeet ja neuvot yhdeltä istumalta. Jos luet tätä kirjoitusta, sinäkin olet luultavasti yrittäjä. Ja koska olet yrittäjä, ongelmasi ovat hyvin erilaisia kuin tavallisilla tallukoilla. Yrittäjät ovat arjen supersankareita, ja kaikista ei
Palkatako piiskuri vai puuhastelija?
Tämä näppärä nelikenttä paljastaa, mihin rekryyn sinun kannattaa seuraavaksi panostaa.
Kaksikymmentä kysymystä joilla käynnistät kuluvan vuoden
Nyt kun pakkanen paukkuu ulkona ja tuuli ujeltaa nurkissa, on hyvä hetki laittaa läppäri lämmittämään syliä ja tehdä samalla pientä ajatusjumppaa alkavan vuoden varalle. Sinun kannattaa kysyä itseltäsi ainakin seuraavat kysymykset: 1. Mikä maailmassa muuttuu? Miten maailman muutokset voivat näkyä toimialallani? Mitkä ovat worst-case ja best-case skenaariot? Miten niihin voidaan
10 yleisintä syytä, mitkä estävät yrityksesi kukoistuksen
Moni yrittäjä kipuilee tuottavuuden kanssa. Päällisin puolin firmassa on kaikki hyvin, mutta asiat eivät jotenkin etene. Kaikilla tuntuu olevan sopivasti töitä tai liian kiire. Tarjouspyyntöjäkin tippuu sähköpostiin tasaista tahtia. Työntekijöillä vaikuttaa olevan kaikki hyvin. Mutta jokin on vialla: kauppa ei vaan käy, viivan alle ei jää tarpeeksi ja oma palkka
Missä vika jos työ ei suju?
Liinauksessa (lean) on pari isoa miinaa, joihin kokemattoman soveltajan on helppo tallata. Tyypillisin näistä on pullonkaula. Tämä johtuu siitä, että prosessi ja tekijät menevät sekaisin. Joskus ne ovat sama asia, mutta eivät läheskään aina. Jos tällaista tilannetta lähtee korjaamaan sokeasti, päätyy helposti korjaamaan aivan vääriä asioita. Kuvitellaan, että meillä on
Kalastaja, bisnesmies ja bullshit
Sinäkin olet varmasti kuullut jonkun version tästä modernista “kalastaja ja bisnesmies” -kansantarinasta. Yksi versio siitä löytyy esimerkiksi Tim Ferrisin 4 Hours Work Week -kirjasta tai vaikka täältä. Tarina menee osapuilleen näin: Bisnesmies menee lomalle jonnekin perähikiälle, jossa kalastaja lappaa lahnoja laiturille saavitolkulla. Bisnesmies ihastelee kalansaaliista ja kysyy kalastajalta, paljonko siihen
7 nopeaa keinoa parantaa osaamisintensiivisen yrityksen kannattavuutta
Yrityksissä nökötetään juuri nyt p*skat housussa. Kasvusta ei oikein jakseta edes haaveilla, ja monessa firmassa mietitään miten selviytyä tulevan kesän palkkakustannuksista. Jos yrityksesi on tässä tilanteessa, alla on 7 nopeaa keinoa parantaa kannattavuutta rivakasti. 1. Hyväksy tosiasiat. Jos et ole varma riittääkö rahat, käytä kassavirtalaskelmaa. On ehdottoman kriittistä, että
Yerkes-Dodsonin -laki: eli miksi sekä keppi että porkkana toimivat
Olen oppinut urani aikana vähän yhtä sun toista ihmisten johtamisesta. Kuten esimerkiksi sen, että kahviksi ei kannata ostaa halvinta mahdollista tarjouskahvia, ellei sitten halua käsiinsä kunnon kapinaa. Tai esimerkiksi sen, että vaikka ihmiset kuinka toista väittäisivät, palkankorotuksen tuoma positiivinen motivaatio ei kestä kolmea kuukautta pidempään. Yksi erikoinen ilmiö on kuitenkin